Pressmeddelande -
ManageEngine lägger till stöd för Android-enheter i Desktop Central MDM
Inuits leverantör ManageEngine meddelar nu att man hanterar Android-enheter i den senaste versionen av Desktop Central, en lösning för desktop och mobile device management (MDM). Stödet för Android innebär att kunderna nu kan hantera smartphones och surfplattor som kör Googles populära operativsystem för mobila enheter utöver enheter som kör Apples iOS. För mer information, besök http://goo.gl/S3V6q
Android är en dominerande aktör på marknaden för mobila enheter. IDC uppskattar den globala marknaden för surfplattor till 122,3 miljoner enheter under 2012, där Android har 42,7 procent av marknaden. År 2016 förväntas marknaden för surfplattor nå 282,7 miljoner enheter. Precis som med iOS vill användarna av Android ha åtkomst till företagets information från sina personliga enheter.
"Trenden för hur personal använder mobila enheter kommer att driva på efterfrågan kraftigt på MDM-lösningar som möjliggör BYOD samtidigt som organisationens krav på datasäkerhet uppfylls", säger Markus Arvidsson, Marketing Manager på Inuit.
"Den växande marknaden och den ökande efterfrågan för stöd för Android hos kunder och partners runtom i världen fick ManageEngine att prioritera att så fort som möjligt lägga till stöd för Android till Desktop Central", säger Erik Tjärnqvist, Channel Manager på Inuit AB. ”Desktop Central MDM finns även i MSP- version som gör det möjligt för driftpartners att erbjuda lösningen som tjänst till ett konkurrenskraftigt pris.”
Viktigaste funktionerna i Android MDM i Desktop Central
·
Radering
av all information – IT-personal kan på distans radera
information från en stulen eller borttappad enhet eller radera företagets information
från enheten när en anställd lämnar företaget för att förhindra konfidentiella
uppgifter hamnar i fel händer.
·
Hantering
av mobila applikationer – IT-personal kan distribuera och
hantera interna och Google Play Store appar. De kan distribuera appar baserade
på användarnas behov och få fullständig inventering av alla installerade appar
på den mobila enheten.
·
Konfigurera
profil och policy – IT-personal kan skapa policys som kan
hindra användare från att komma åt Internet (EDGE eller paketdata) och på så
sätt säkerställa informationssäkerheten genom att hindra användare från att
exportera företagsdata. Likaså kan vissa funktioner som kamera och Bluetooth
inaktiveras.
· Alternativ att köra obligatoriska bakgrundsapplikationer – Organisationer kan de till att vissa obligatoriska appar körs på användarens mobila enheter för att tillåta anslutning eller för att följa organisationens policy. Desktop Central garanterar att dessa tillämpningar alltid körs i bakgrunden och att användare inte kan stänga dem av misstag när de använder andra appar.
Stöd för Android-enheter kommer en kort tid efter att ManageEngine lagt till
MDM-funktionalitet för iOS i Desktop Central. Det har varit uppskattat bland
användare som Blake Rodemeyer, IT-chef på Guaranty Bank & Trust:
"Vi letade efter MDM funktioner som kan hjälpa oss
att spåra inventering av mobila enheter, visa programversioner i en
kontrollpanel och ännu viktigare att den är användarvänlig och kostnadseffektiv.
Desktop Central hjälpte oss att uppnå det”, säger Blake Rodemeyer.
Pris och tillgänglighet
Desktop Central 8 finns tillgänglig nu och MDM-funktionaliteten säljs som en tilläggsmodul eller separat och finns i alla versioner av Desktop Central. För priser och ytterligare information vänder du dig till Inuit eller dess partners. Produktinformation och en kostnadsfri testversion finns på http://goo.gl/wXd8b
Online demo: http://goo.gl/cLYgG
För ytterligare information vänligen kontakta:
Erik Tjärnqvist, Channel Manager på Inuit AB
Telefon: 070-256 00 38
erik.tjarnqvist@inuit.se
Markus Arvidsson, Marketing Manager Inuit AB
Telefon: 070-645 01 38
markus.arvidsson@inuit.se
Om ManageEngine
Desktop Central
ManageEngine Desktop Central är en integrerad lösning för hantering av datorer och mobila enheter och omfattar programdistribution, patchhantering, service pack installation, inventering, fjärrhjälp, konfigurationer, systemverktyg, rapporter över användarinloggningar och Active Directory rapporter. Det är en nätverksneutral lösning som kan användas för att hantera datorer i Active Directory, arbetsgrupper eller andra katalogtjänstbaserade nätverk som Novell ® eDirectory. Desktop Central kan hantera datorer i flera domäner och kan även hantera datorer över WAN. Den levereras i två varianter, en för installation för företag och den andra för Managed Service Providers (MSPs) som kan hantera sina kunders datorer och mobila enheter. För mer information om ManageEngine Desktop Central: www.inuit.se/se/produkter/itadministration/manageengine_desktop_central/
Mer information om MDM modulen i Desktop Central: http://goo.gl/S3V6qRelaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Om Inuit AB
Inuit AB är en distributör och generalagent specialiserad på produkter för drift och säkerhet för IT-system. Huvudfokus för verksamheten är att skapa kundnytta genom ökad produktivitet och säkra IT-plattformar. Lösningarna spänner över områden såsom innehållskontroll av e-post- och webbtrafik, e-postarkivering och e-posthantering, klassificering av information, hantering av mobiltelefoner och pekplattor, antivirus, antispam, kryptering, mjukvarudistribution, inventarie- och licenshantering, ärendehantering och övervakning. Exempel på tillverkare som Inuit representerar på den svenska marknaden är Check Point, Bitdefender, Trustwave, Deepnet Security, Zoho ManageEngine, New Boundary, Avecto, Titus, Wave, Vembu och BlockMaster. Inuit har sitt huvudkontor i Danderyd, Stockholm. Inuits webbsida: http://www.inuit.se