Gå direkt till innehåll
 Vi har helt ritat om kartan för hur IT-system ska säljas

Blogginlägg -

Vi har helt ritat om kartan för hur IT-system ska säljas

Genom att erbjuda 90 procent av funktionerna till 10 procent av priset och gratis nedladdning för egen utvärdering har ManageEngines produkter helt ritat om kartan för kvalificerade IT-system. Det menar ManageEngines Europachef, David C Howell, som berättade om företagets historia och utveckling på konferensen.

Tidigt stakades målen ut för vad ManageEngines produkter skulle ha för egenskaper. Produkterna skulle kunna sälja sig själva genom att erbjuda de bästa funktionerna till överkomligt pris. Man bestämde också att det skulle vara enkelt att testa programvarorna innan man bestämde sig.
– Det var något helt nytt på marknaden. Fortfarande kan ingen av våra konkurrenter låta kunderna fritt testa sina produkter före köpet. I många fall får kunderna istället använda systemet först när det har implementerats.

Try before you buy

En annan viktig del är support under testperioden.
– Att förstå produktens alla egenskaper är mycket viktigt. Det är därför vi erbjuder gratis support för alla som laddat ner en produkt för att testa den. Vi måste också ha produkter som erbjuder hög prestanda och många funktioner samtidigt som de är självinstruerande, just för att det går att använda produkterna innan man bestämmer sig och produkterna i första hand säljer sig själva, inte via någon konsult som bestämt åt kunden vad de ska använda.

Han berättar att när de frågar vad kunderna tycker om deras produkter ger svaren en tydlig bild. De tycker att produkterna är mer skalbara, mer prisvärda, lättare att använda, finns till fler plattformar och är enklare att implementera än konkurrenternas produkter.

Växer allt mer

I dag har företaget över 30 produkter och 80 000 kunder. Men trots storleken kommer utvecklingstakten att fortsätta vara hög och närheten till användarna viktig.
– En sådan här användarkonferens ger våra utvecklingsteam mycket information som de tar med sig tillbaka och flera idéer kommer säkert att visa sig i kommande versioner av våra produkter, avslutar David C Howell.

Denna intervju är hämtad ur Inuits kundtidning Inuit forum 1/2014.


Ämnen

Kategorier

Kontakter

Markus Arvidsson

Markus Arvidsson

Presskontakt Marketing Manager Marknadsföring och PR 08-753 05 10

Relaterat innehåll

 Inuit lanserar kundtidningen Inuit forum

Inuit lanserar kundtidningen Inuit forum

Inuit forum är en kundtidning med målsättningen att inspirera och ge nya insikter med personer som delar med sig av sina erfarenheter och belyser och ger kunskap om aktuella ämnen. Premiärnumret av Inuit forum är ett reportage från vår mycket uppskattade ManageEngine Användarkonferens, en konferens för alla som använder ManageEngines produkter i Norden.

ServiceDesk Plus på land och till sjöss

Med ServiceDesk Plus har Rederi Ab Eckerö fått överblick, beslutsstöd och rätt verktyg för att jobba processinriktat. – Vi gjorde helt rätt val från början, säger Christian Jansson, supportchef på Rederi Ab Eckerö.

Nu har Region Halland hittat rätt ITIL-verktyg

Trots en effektiv webbportal är det inte det som Region Hallands är mest nöjda med i valet av ServiceDesk Plus. Webbportalen och kunskapsdatabasen är viktiga delar, men det är ITIL-tänket som är mest betydelsefullt för oss. Nu har vi hittat rätt verktyg, säger Magnus Åberg, avdelningschef för servicedesken på RGS IT Service.

Viktigt att ha ITIL-processerna på plats för Luleå Tekniska Universitet

Luleå tekniska universitet, LTU, bytte verktyg 2009 och är väldigt nöjda med ServiceDesk Plus från ManageEngine. – Alla verktyg kräver arbete, men det här verktyget kräver mindre arbete för att upprätthålla processerna än andra verktyg, säger Bernt Granbacke, som är processutvecklare och processledare vid LTU.

 Automation gör IT-avdelningar redo för framtidens utmaningar

Automation gör IT-avdelningar redo för framtidens utmaningar

Automation är ett viktigt led i att göra världens IT-avdelningar redo att möta omgivningens krav och skapa det resursutrymme som behövs, då mer kraft behöver läggas på innovation istället för administration. Det menar Raj Sabhlok, president på Zoho Corporation, ManageEngines moderbolag.

Inuit AB - Effektiva och säkra IT-lösningar som förenklar din vardag

Inuit AB är en distributör specialiserad på produkter för drift och säkerhet för IT-system. Huvudfokus för verksamheten är att skapa kundnytta genom ökad produktivitet och säkra IT-plattformar. Lösningarna spänner över områden såsom ITSM-helpdesk, ärendehantering, hantering av klienter och mobila enheter, nätverks- och serverövervakning, molntjänster, IT-säkerhet, IT analytics, Identity Aceess Management och Active Directory.

Inuit AB

Enebybergsvägen 10A
182 86 Danderyd
Sverige