Gå direkt till innehåll
8 bra KPI:er för din servicedesk

Blogginlägg -

8 bra KPI:er för din servicedesk

För att mäta hur bra din servicedesk presterar behöver du mäta det som är viktigast för din verksamhet. Jag syftar då på KPI:er (Key Perfomance Indicator), men vilka skall du använda och vilka hjälper dig att mäta utvecklingen över tid?

Jag tror vi alla är överens om att kundnöjdhet är ett viktigt KPI (nyckeltal) för en supportorganisation, men sedan kan det variera vilka nyckeltal som används. Ett annat vanligt nyckeltal är kostnad per incident eller något annat kostnadsbaserat nyckeltal. Det kan vara frestande att sträva efter att hålla nere kostnaden per incident, vilket ger bilden av att servicedesken löser incidenterna snabbt och effektivt. Men hur påverkas andra nyckeltal av denna målsättning och hur hittar man rätt balans mellan olika nyckeltal?

Hitta rätt balans mellan kostnad och kundnöjdhet

Ett för stort fokus på kostnad per incident kan ge negativa effekter på kundnöjdheten. Därför är det viktigt att följa båda dessa nyckeltal för att hitta en bra balans. För att få en mer komplett bild av hur servicedesken presterar och utvecklas behöver vi följa flera nyckeltal. I en ny handbok ger vi en introduktion till 8 KPI:er supportorganisationer bör ha koll på. Genom att följa och förbättra dessa nyckeltal kan produktiviteten öka, kostnaderna hållas nere och kundnöjdheten förbättras.

Ladda ned handboken här

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Kontakter

Markus Arvidsson

Markus Arvidsson

Presskontakt Marketing Manager Marknadsföring och PR 08-753 05 10

Relaterat innehåll

Ett exempel på en dashboard i ManageEngine Analytics Plus

ManageEngine lanserar analysprodukt för IT

Inuit meddelar idag att dess leverantör ManageEngine ger sig in i IT-analysbranschen genom lanseringen av Analytics Plus. Produkten är framtagen för organisationer som behöver bättre insikt i sitt data. Analytics Plus är enkel att integrera med olika datakällor och verktyg, analyserar stora datavolymer och kan presentera resultaten visuellt på många sätt.

Inuit AB - Effektiva och säkra IT-lösningar som förenklar din vardag

Inuit AB är en distributör specialiserad på produkter för drift och säkerhet för IT-system. Huvudfokus för verksamheten är att skapa kundnytta genom ökad produktivitet och säkra IT-plattformar. Lösningarna spänner över områden såsom ITSM-helpdesk, ärendehantering, hantering av klienter och mobila enheter, nätverks- och serverövervakning, molntjänster, IT-säkerhet, IT analytics, Identity Aceess Management och Active Directory.

Inuit AB

Enebybergsvägen 10A
182 86 Danderyd
Sverige